Vårat första år

Vi träffades för första gången den 9 november 2007 på en fest hos Sara och Anders i Vitsand. Sara hade tjatat om att vi borde träffas, och efter många om och men så gjorde vi det. Festen blev som den blev och slutade plötsligt, två taxibilar tog snabbt alla gäster in mot Piteå. En åkte hem till Peter och en åkte ut på krogen. Jag hamnade i taxin som inte hamnade i stan och när alla andra sedan åkt hem så började vi prata. Vi pratade nog till klockan sju på morgonen tror jag, om allt möjligt. Vi höll handen och myste.  Sedan tog det inte många dagar innan vi började kalla oss ett par och vi räknar det som att vi har årsdag den 10 november, så snabbt gick det faktiskt. Det var en spännande tid, då Peter redan bodde i huset så blev det naturligt att vara här oftare än vad vi var i mitt lilla gårdshus. Det bara blev så. Det tog ungefär en månad innan jag fick en egen nyckel, då hade vi redan rutinen att jag sov över även när han jobbade natt så att han kunde krypa ner brevid mig när han slutat. Det kändes väldigt speciellt, och lite konstigt, att vara hemma hos en nybliven pojkvän när han jobbade och alltså inte var där. Men jag vande mig vid det tillslut, allt för att få sova tillsammans med världens bästa. ;) Efter det så gick allt ganska fort...

Nyckeln till huset fick jag den 8 december, dagen efter att jag fyllt 23 och fått ett fint silverhalsband och en stor röd ros av min älskling. (Han kom till mitt gårdshus och grattade mig bara några minuter efter midnatt på min födelsedag, det var jag inte förberedd på!) I februari flyttade jag in permanent.

Den 12 december träffade jag hans föräldrar första gången. Vi var hemma hos Peter och hans styvpappa Tommy skulle komma förbi och hjälpa honom med något. Jag hade sovit där flera nätter utan att ha tagit med mig något att fixa håret med, så jag minns att jag tänkte att jag såg ut som "hej-kom-och-hjälp-mig". Jag stod i dörröppningen till källartrappen då dom gick in genom den ytterdörren, jag sa hej till Tommy när plötsligt en kvinna stod i dörröppningen. Och helt utan förvarning fick jag träffa min blivande svärmor! Jag minns att vi satt i sofforna och pratade en stund sedan också, och att jag kände mig riktigt nervös. Men samtidigt var det bra att det blev spontant, då hann jag ju inte bygga upp någon nervositet innan! Och jag tyckte om dom redan från första dagen! :)

Den första julen spenderade vi på olika håll, med en hel del sms och telefonsamtal. Nyårsafton däremot firade vi tillsammans i huset, vi hyrde in en badtunna och bjöd in en hel del människor. Sen satt vi i badtunnan på tolvslaget. Jag hade planerat att säga dom tre små orden till älsklingen på nyårsafton, men väntade på tillfället när han plötsligt tittade mig djupt i ögonen och sa "jag älskar dig!". Smidig som jag är blev min reaktion: "MEN det var ju JAG som skulle säga det!" och så sa jag det självklart tillbaka. Det var riktigt romantiskt, och ända sedan dess så ser jag nyårsafton som "våran" högtid som jag alltid vill att vi firar tillsammans!

Peter behövde inte följa med till Boden och träffa min mamma förrän torsdagen den 10 januari (2008).Och då var det planerat så han fick inte samma överraskningsmoment som jag fick. ;)

Sen kom hela den där perioden då man ville lära känna varandra så mycket som möjligt, lära känna varandras familjer och vänner. Under mellandagarna var vi till exempel på middag med Ulla och Tommy på Valdino för att få chansen att träffas under lite mer ordnade former. Tommy tog även den första bilden på oss tillsammans med våra mobiltelefoner, ett av dessa foton är bilden ni ser här nedanför.




I mitten på februari frågade Peter (!) om jag ville åka på Ikea, och sagt och gjort. Den 13 februari bar det iväg och jag var uppe bland molnen, en kille som inte bara var snäll och underbar - han gillar Ikea också! Det tyckte jag var stort, hade ju aldrig ens hört talas om killar som gillade det haha.

Den 26:e januari åkte vi på en liten weekend till Skellefteå, vi bodde på hotell, gick på stan, åt god mat och bara myste! Vi var kanske inte helt nöjda med hotellet, men vi hade det trevligt i alla fall.

När vi firade 4 månader hade jag, som jag skrev tidigare, redan flyttat in i huset och vi fick en vattenskada på lilla toaletten, på fredagen efter våran "månadsdag" så började det rinna vatten efter väggen på nedervåningen! Det var röret från toaletten som inte slöt tätt och då utsattes vi för vårat första kaos med samtal till försäkringsbolag, byggare som inte gjorde så mycket men tog plats och en ordentlig räkning på grund av "åldersavdrag". Inte världens roligaste månad eller början på vårat samboliv...

9-12 maj 2008 åkte vi till Stockholm och Peter bjöd mig på kryssning i sexmånaders-present! Vi hade det riktigt mysigt, bodde i en väldigt fin hytt, drack billiga drinkar och åt god mat! På vägen ut genom Stockholms skärgård satt vi längst fram med varsin drink i handen och Peter berättade en massa historier om då han hade bott och jobbat i huvudstaden. :)





När vi kom hem från Stockholm började vi med det STORA projektet: renovering av källaren! Kanske inte så smart att börja med när man bara varit tillsammans i ett halvår och bott ihop i nån månad. Men det behövdes! Att projektet skulle ta omkring ett år innan det blev klart hade vi inte räknat med, och vi lärde oss en hel del om varandra kan jag lova! Så alla ni som säger att det är en prövning för ett par att sätta ihop en Ikea-möbel, prova att göra stambyte och renovera en källare med badrum, tvättstuga och en ny bastu innan ni knappt hunnit lära känna varandra!

Den 12 juni fyllde Peter år, den första födelsedagspresenten han fick av mig var en dyr whiskey. En Port Ellen, han blev så glad att det kom en liten tår, men frågar ni honom så kanske han förnekar det haha. Jag har haft svårt att bräcka den presenten, men en vacker dag kommer jag att lyckas!

Midsommar firade vi ordentligt i Yttersta, fest hela natten och övernattning i husvagnen som vi ställde upp på deras gård. En av som trevligaste midsommar-firanden jag har varit på tror jag minsann! En ordentlig midsommarstång, sill, nubbe, lagomt många lekar och självklart kom även den klassiska regnskuren.

Den 25 juni började vårat nya kök installeras. Det som företaget sa skulle gå fort och smidigt gav oss huvudvärk när dom kom med fel saker, men tillslut blev det klart och vi är fortfarande nöjda! :)

Under sommaren var planen att åka på en ordentlig bilsemester med ett gäng vänner men det blev som det blev, det ställdes in dagen innan vi skulle åka och slutade med att det blev vi två och två av Peters brorsbarn. Vi hade en mysig resa där vi bodde några dagar hos brorsbarnens morföräldrar i Helsingfors och tog båten över till Tallin för att spendera en natt där. Vi besökte en vitlöksrestaurang i Helsingfors och såg bio i en ordentligt stor biosalong. Vi åkte på djurpark och tivoli med pojkarna och hade kul. Vi åkte alltså på bilsemester med barn, äldsta var väl fem år då om jag inte minns fel, innan vi hade varit tillsammans i nio månader!

Under sommaren så spenderade vi även nån helg i Iggejaur, sov över i Boden och slet nere i källaren med renoveringen. I slutet på sommaren började jag jobba på Panaxia och vardagen blev mer stabil, när jag inte längre behövde pendla till Luleå och jobbet som jag avskydde så kändes det som att mycket föll på plats och bara blev bättre och bättre.

Vad vi gjorde på våran första årsdag minns jag faktiskt inte helt och hållet, jag tror att vi var och åt middag på Valdinos. Jag har det inte uppskrivet heller så att jag kan dubbelkolla. Men det är inte första årsdagen jag vill minnas, det är vårat första år. Och IDAG FIRAR VI 3 ÅR! :D Och det känns fantastiskt, dom här åren har gått fort men det är väl som dom säger "tiden går fort när man har roligt"!

 

Publicerat: 2010-11-10 @ 12:16:00


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!