Strumpeband?

Jag har försökt läsa mig till varför det är så vanligt att bruden använder strumpeband på bröllopet. Det verkar inte vara någon som egentligen vet varför...? De flesta skriver bara att det är tradition och att det är ett bra sätt att få in "någonting blått". Men är det inte skönare och mer praktiskt då att ha ett par blåa trosor istället? Jag får för mig att strumpeband inte är så jättebekvämt. Sen vet jag inte riktigt, är det verkligen snyggt??

Det jag har hittat om traditionerna är detta:
Enligt svensk tradition ska man egentligen ha ett broderat strumpeband och det är tärnan som ska göra det till bruden. Det ska knytas över vänster knä och även bestmannen ska ha ett. Det ska han ha på sig under vigseln och se ge till sin brud när han gifter sig.

Jag har läst att i syrien, och säkert även i andra länder, är det tradition att brudgummen tar av strumpebandet och kastar det till de ogifta männen likt traditionen med att kasta brudbuketten. Den mannen som fångar det blir då alltså den näste att gifta sig.

Publicerat: 2011-03-29 @ 14:45:00


1 kommentarer
Postat av: Kristina

Enligt vad jag har förstått så är det tradition även i USA att maken ska in under kjolen och leta fram strumpebandet och ta av det, som sista grej innan brudparet åker iväg möjligen?

2011-04-03 - 21:09:46 | URL: http://cookiekitten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!