Rispåsar

Det verkar väldigt poppis nuförtiden att ha såpbubblor som gästerna får blåsa när brudparet kommer ut från kyrkan, istället för att kasta ris. Jag tycker det är väldigt gulligt med såpbubblorna men vi ska välja att vara traditionella och ha ris. Däremot har vi inget krav att våra gäster ska ha med sig det utan vi kommer ha små rispåsar som delas ut efter vigseln. Jag har läst många debatter på forumet på Bröllopstoget angående om ris är farligt för småfåglar eller inte. Vi väljer i den här frågan att tro på experterna, i alla fall än så läge. Är man tveksam tror jag att puffade solroskärnor också funkar fint (det är det som finns i påsen på den ljusare bilden).

Det här har jag hittat på Statens Veterinärmedicinska Anstalt: "En annan myt är att ris skulle svälla upp i fåglarnas magar och skada dem. Det stämmer inte heller, däremot har ris ett lågt näringsvärde och det är av den anledningen mera lämpligt med feta fröer som exempelvis solrosfrön."
http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Allman-information-om-vilt/Utfodring-av-faglar-och-vilt/Myter-om-tillskottsfoder/

Ungefär såhär tänker jag att våra rispåsar ska se. Vi var på ett bröllop för nåt år sedan som hade sådana och vi tyckte det var himla trevligt att få en liten påse med ris att kasta.


Hittade bilderna på http://vallinoti.blogg.se/ och http://linanygrens.blogspot.com

Publicerat: 2011-05-26 @ 21:05:23


1 kommentarer
Postat av: Elin W

Jävlar vilket jobb vi har framför oss :-) Vi behöver nog mycket vin :-P

2011-05-27 - 14:03:11 |

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!