Något gammalt, något nytt...

Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått och ett silvermynt i din sko. För en blivande brud som är skrockfull är det kanske bäst att följa denna tradtion.


Något gammalt

Till minne av brudens föregående liv och hennes familj. Det kan vara ett smycke från mormor eller hennes mors brudklänning.


Något nytt

Någonting som symboliserar framtidshopp. Det är vanligast att välja en ny brudklänning, men även något annat som ingår i brudutstyrseln kan väljas som t.ex. skor eller underkläder.


Något lånat

Det är viktigt att låna någonting från en vän som är lyckligt gift, för då kommer deras lycka att smitta av sig till det blivande brudparet. Ett smycke eller näsduk är vanligt.


Något blått

Blått symboliserar trofasthet, renhet, kärlek och är även hoppets färg. Det vanligaste är att bära ett strumpeband i blått eller med blå dekoration. Det kan också vara en blå blomma istoppad i brudbuketten. Förr var det vanligt att sy in en blå tråd någonstans i klänningen.


Silvermynt

Detta symboliserar rikedom, inte bara ekonomisk utan även av lycka och glädje.



www.brollopssidan.se

Publicerat: 2011-04-12 @ 09:04:00


1 kommentarer
Postat av: Åsa

Jag och min man planerade hela vårat bröllop själva, och jag vet vilken jungel det är. Har därför lagt till en ny kategori som heter bröllop på min blogg, där jag tipsar, ger idee'r, svarar på frågor osv. Kika in om det är något du har lust ;)

http://asahoffman.blogg.se/2011/april/utkast-april-12-2011.html

2011-04-12 - 15:10:06 | URL: http://asahoffman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!