O.S.A

Igår skickade jag in vårat o.s.a till bröllopet i Malmö i sommar! Dom vet visserligen om att inte ens en hjord vilda hästar kan hålla oss därifrån, och det är rätt lång tid kvar till sista anmälningsdagen, men man ska ju ändå vara noga med att anmäla sig i tid. (och jag har en tendens att vara noga haha) Så jag ska även passa på att påpeka här i bloggen vikten av att just skicka in sin anmälan innan datumet som står på inbjudan. Det är inte brudens kontrollbehov det handlar om utan bordsplaceringar, möblering och mängden mat med mera som påverkas av vilka som kommer. Och jag tycker att det är en fin gest att anmäla sig även om man inte kan komma, då behöver ingen fundera över om ni bara missat sista o.s.a datumet eller om ni helt enkelt inte ska komma.

O.S.A står för "om svar anhålles" och betyder på en inbjudan att mottagaren ombeds att ange om han/hon/de kommer eller inte. Den som ger inbjudan anhåller (ber) om ett svar. Det viktigaste är att svara före det datumet som angivits på inbjudan, vilket sätt de som inbjuder föredrar att man använder står ofta på inbjudan. Även om ett o.s.a. inte angivits, förväntas mottagaren ändå besvara inbjudan.  Den internationella motsvarigheten till o.s.a. är r.s.v.p., vilket är en fransk förkortning för répondez s'il vous plaît eller réponse attendue s'il vous plaît.(www.wikipedia.se)

Publicerat: 2011-01-19 @ 12:21:11


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!