Att göra bordsplaceringar

Jag har försökt läsa mig till vad som är det smartaste sättet när man ska pyssla ihop bordsplaceringen. Det finns ju en hel del regler kring vem som ska sitta brevid vem och på vilken sida (bifogar det längst ner i det här inlägget) Men när det kommer till hur man ska pussla ihop allt så verkar det inte finnas nåt bra svar. Jag har testat sitta i Excel och sätta ihop en placering. Men när jag flyttat runt folk ett tag börjar jag inse att några namn försvunnit efter vägen, så då gav jag upp. Jag orkar inte gå igenom inbjudningslistan hur många gånger som helst för att dubbelkolla att ingen blir glömd. Så jag kommer använda mig av en gammal klassiker! Papper, penna och post-it lappar! Jag planerar att skissa upp på ett papper, helst ett papper modell större och sen skriva alla namn på små post-it lappar. Då kan jag flytta runt folk hur mycket som helst tills jag känner mig nöjd, och om någon inte kommer kan jag fortsätta möblera om bland våra gäster. När vi sen är nöjda med placeringen så tänker jag inte sitta i nåt program utan jag ska nog klippa och klistra ihop en skylt så att gästerna kan se var de ska sitta.

Vissa bröllops-sidor har program som ska hjälpa till med bordsplaceringen, och det ser ju snyggt ut om inte annat! Bröllopstorget och Bröllopsguiden har verktyg för bordsplacering till sina medlemmar, alltså program där du kan skriva in dina gästers namn och försöka möblera. Jag har bara varit in och klickat litegrann men inte provat något av de ordentligt, så jag vågar inte ge något utlåtande. Om det är någon av er som testat kan ni väl lämna en kommentar om vad ni tyckte!
www.brollopstorget.se
www.brollopsguiden.se




"Regler" kring bordsplacering

Bordsdamen sitter alltid till höger om bordsherren.
Brud och brudgum sitter i mitten av honnörsbordet, bruden sitter till höger om brudgum.
Till höger om bruden sitter brudens far
Till höger om brudens far sitter brudgummens mor.
Till vänster om brudgummen sitter brudens mor
Till vänster om brudens mor sitter brudgummens far.
Enligt traditionen sitter närmaste släkten nära brudparet.
Vänner och lite mer avlägsna släktingar sitter lite längre bort.
Den enda gången gifta par har varandra till bordet är på sitt eget bröllop.
Sambor och syskon ska inte heller enligt traditionen sitta bredvid varandra.
Nyförlovade som inte bott ihop en längre tid har varandra till bordet.
Toastmaster ska ofta sitta så att han har ögonkontakt med serveringspersonalen och så att han hörs bra.
Tärnor och marskalkar har ofta varandra till bordet.


Sen är min personliga åsikt att det kan vara bra att försöka blanda personligheter litegrann, det kommer liva upp festen litegrann. Om alla blyga och tysta personer hamnar i samma ände av bordet kan ni räkna med lugn och ro där, och tvärtom om alla pratglada hamnar tillsammans. Det är himla svårt att försöka koppla ihop människor som aldrig träffat varandra, men vet man att två personer har något gemensamt så tycker jag man ska placera dom nära varandra. Dom lär ju ha nåt att prata om när dom insett att de delar intresse.
Publicerat: 2011-03-26 @ 08:54:00


3 kommentarer
Postat av: Anna

Mitt råd är att skita i reglerna! Vi försökte se till så att alla hade någon som de kände sedan tidigare till bords och någon som de inte känner men som de har något gemensamt med, så att det känns som om att det finns mycket trevligt att prata om. Man kan gärna se till att de vet att de har nått gemensamt genom att skriva in det i festhäftet när man presenterar sina gäster. Vi fick mycket beröm för vår bordsplacering!

2011-03-27 - 21:46:43 |
Postat av: ascvfyizlc

Caqi eguzasoxot, uregadaj delowo kelajido zaqevaq uco canozayev in elad ikukiboc toz!!!

2012-10-15 - 16:37:44 | URL: http://www.arohedo.com
Postat av: yrmfxs

Puhaxipi egawu, izizede uhupic kemihumake wuvesad ikigawe yisajali ej, sehuz no..

2012-10-16 - 04:39:44 | URL: http://www.urekoqu.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!